26.06.2008

Før jeg dør av Jenny Downham

"Tessa har bare noen måneder igjen å leve. Hun slåss mot sykehusbesøkene, mot de endeløse prøvene hun må ta, mot medisinene som har plagsomme bivirkninger. Så skriver hun ei liste. Tessas «Dette må jeg gjøre før jeg dør-liste». Det første på lista er sex. Tessa er på utsiden av «det normale livet» og kaster seg ut i nye erfaringer for å kjenne at hun lever, samtidig som den nedbrutte kroppen strever med å holde følge. Tessas følelser, forholdet til faren og broren, moren som er borte, bestevenninnen, den nye kjæresten, alt samler seg til en smertefull klarhet i de siste verdifulle ukene før tiden ubønnhørlig er ute for Tessa."

(Kilde: gyldendal.no)


De bøkene jeg setter størst pris på er de som virkelig får meg til å føle noe. Sinne, glede, sorg, irritasjon, empati. Derfor har jeg lest de fleste bøkene med personlige betraktninger skrevet av kreftsyke, eller deres pårørende, f.eks. (Idas dans, Ro uten årer, Veien til Karlsvogna, Takk det går bra - men MS-spøkelset herjer i meg, Rosa bil). Jeg har grått, jeg har kjent hjertet banke, jeg har blitt sint når jeg har lest disse bøkene, og jeg vil lese de om og om igjen. Enkelte bøker man ha i hylla, og disse jeg ha i min bokhylla. Alle får terninkast 6 av meg! Og i løpet av sommeren skal jeg lese bl.a. Gå med hele ditt hjerte og Mamma tar ikke lenger telefonen.


Men over til boken om Tessa. Dette er ikke en sann historie, men fordi den handler om 16 år gamle Tessa som har leukemi så appelerte den til meg når jeg leste om den. Og nå når jeg har lest den ut, så synes jeg den er fin og trist, men den når ikke helt opp til de ekte historiene. Og det er helt greit. Slik skal det være.

Jenny Downham som har skrevet boken har et godt språk (eller kanskje oversetteren skal krediteres?) og det er enkelte passasjer som gjør mer inntrykk enn andre. Disse kommer nærmere slutten og er linket opp mot den uunngåelige slutten. Lillebroren til Tessa er 11 år og prøver som 11-åringer flest å være en tøff gutt som ikke gråter eller bryr seg om noen skal dø. Men også han modnes (hvis man kan kalle det det), og det er utrolig trist å lese om den lille gutten som ikke vil at søsteren skal dø.

Dette er en god bok, men ikke noe jeg ha i bokhylla. Derfor nøyer jeg meg med å låne den på biblioteket igjen hvis lysten skulle være der.


Terningkast 4

Utgitt: 2008
Forlag: Gyldendal
Sider: 272
ISBN: 9788205376915

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...