10.10.2013

Rett bok til rett tid - del I

Jeg tror dette har veldig mye å si for leseropplevelsen, og når man kommer over en slik bok som bare passer helt perfekt akkurat der og da, så er det leselykke på jord!

Jeg tror det er nettopp dette som er en av de viktigste grunnene til at en bok blir en stor favoritt, og personlig blir jeg like oppglødd og litt overrasket hver gang. Man velger jo en bok fra bokhylla med et håp om at den skal være veldig god, men man har ingen garanti, selv om det kanskje er både en sjanger og en forfatter man har satt stor pris på tidligere.

Ofte synes jeg at jeg kan merke om boken kommer til å falle godt i smak allerede etter et par korte kapitler eller 30-40 sider, men andre ganger merker man det enda raskere og faktisk også etter bare én elskverdig setning som åpner romanen. Slike setninger og avsnitt liker jeg å ta vare på. Når jeg leser en bok og kommer over noe slikt så lager jeg et eseløre nederst på den aktuelle siden og så skriver jeg det inn på min Bokelsker-profil slik at jeg alltid vet hvor jeg har det, og bruker det gjerne i mine omtaler for å gi leseren et inntrykk av boken.

Det er nemlig en sirlig kombinasjon av språk så vel som gode karakterer og en fengende historie som utgjør en god bok for min del. Og når jeg kommer over slike bøker så blir jeg litt i fyr og flamme og får lyst til å finne frem penn og papir selv, og i hodet, i notatbøkene mine og i word-dokumenter på pc'en har jeg mange idéer som jeg en gang håper å få samlet sammen og satt i system.

Så hvilke bøker har vært rett bok til rett tid for meg? Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg de fire første bøkene om Harry Potter i en samleboks til jul. Jeg har aldri vært noen fan av fantasy/sci-fi og lignende, så bøkene stod nok ikke på ønskelisten min, men jeg startet på bok nr. 1 og var fanget fra første stund! Jeg var nok i riktig alder og bøkene var riktignok av det "magiske" slaget, men uten ildsprutende d
rager, grønne romvesener og gnistrende lasersverd, så det falt i smak. Og så var det jo litt romantikk, mange mysterier og karakterene var nær min egen alder.

En annen bok jeg fikk i gave og som jeg hadde hørt mye bra om, men som jeg aldri ville kjøpt eller satt på ønskelisten selv (er ikke så stor fan av å lese bøker fra Midt-Østen (eller asia for den del) av en eller annen grunn), er Drageløperen. Denne fikk jeg til jul av en onkel, men det var ikke før i påsken noen måneder senere at jeg omsider fant den fram og ga den en sjanse. Akkurat hvorfor den falt så i smak er meg fremdeles en liten gåte, men jeg er svak for romaner som handler om vennskap og familiebånd, og i påsken er det jo mye fokus på nettopp det. Og til tross for at jeg har Tusen strålende soler i bokhylla, så er jeg på en måte redd for å lese den i frykt for å bli skuffet når jeg sammenligner den med Dagløperen.

Hjertets Fryd føler jeg at jeg har forkynt om på denne bloggen ørten ganger, men det er virkelig en roman som jeg leste på rett tid! I puberteten, full av hormoner, ble denne histor
ien så gripende for meg at jeg måtte felle noen (ok, mange) tårer underveis. Også Per Nilssons andre romaner (f.eks. En natt i april) har falt sterkt i smak, men det er altså denne som var mest "rett bok til rett tid."

Jeg merker at dette kommer til å bli et veldig langt innlegg, så jeg tror jeg rett og slett stopper nå, og deler dermed innlegget i flere deler. Det er ne
mlig et lite knippe med romaner som fortjener mer oppmerksomhet enn bare å få tittelen på trykk. Så for å si som TV-bransjen: to be continued! ;)


Hvilke bøker har vært rett bok til rett tid for deg?

2 kommentarer:

Askeladden sa...

Fått med deg at Alice Munro har vunnet Nobels litteraturpris?

Stine Marie sa...

Så gøy at du husket på min forkjærlighet for Munro! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...