07.12.2012

Lesestoff til ventetiden

Det er snart jul, og selv om det lett blir litt stress disse ukene før den store dagen, så er det viktig å ta seg tid til å nyte tiden også. Og om man ikke har tid til å fullføre en hel roman, så passer det perfekt med noveller!

I fjor var jeg med i utfordringen 52 noveller på 52 uker, og da var naturligvis desember preget av julenoveller, hovedsakelig fra Levi Henrikens novellesamling Hjem til jul. Jeg vil helt klart anbefale denne videre, og hvis du er interessert i å lese noen omtaler av novellene så finner du de her:

Bare mjuke pakker under treet (Novellen finnes her)
Så rekker jeg deg nu med glede min hånd
Snø over Disney
Et hus av hender
Gi oss i dag
Snart vil englene lande
Pernille oppe og nede
Hvilke farger ville Rembrandt brukt
Glitter
80 skritt i minuttet
Hjem for å bære senger
Austmarka
Sebrafinger
Indianere

Denne novellesamlingen består egentlig av to novellesamlinger (Bare mjuke pakker under treet og Alt dt som lå meg på hjertet), og jeg oppdaget akkurat nå at den ene samlingen - Bare mjuke pakker under treet - er til salgs hos Bokklubben for usle 50 kr! Det er jo et aldri så lite kupp! 

Og selvfølgelig klassikeren til Amalie Skram: Karens jul (novellen finner du forøvrig her hos Nasjonalbiblioteket).

God førjulshelg!

2 kommentarer:

aariho sa...

Kanskje noveller er tingen nå i adventstida. Jeg har planer om å lese et par bøker i tillegg til den jeg leser nå, men det er mye annet å holde på med også! (Sy ferdig juleduk som jeg har holdt på med i to år!, bake kaker og lefser osv....) Takk for novelletips.

Anaruh sa...

Jeg leste Bare mjuke pakker under treet i fjor, og fortsetter på Alt det som lå meg på hjertet nå i år. Levi Henriksens noveller er så fine! Prøver å få lest en novelle pr dag, som en kalender :)

Støtter opp under anbefalingen din!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...