08.12.2011

52 noveller: Snø over Disney av Levi Henriksen

En familie på fire er på juleferie i Amerika. De skal feire sammen med kvinnens au-pairfamilie, og dagene før selv feiringen tilbringer de mye tid i Disneyland. Historien fortelles fra mannens, Leons, ståsted, og han tenker mye på det forholdet han har til kona si. At han lurer på om han egentlig elsker henne lenger. Noen ganger har han ønsket at de gikk fra hverandre. Men så har de også de to barna Richard og Fanny å tenke på. Han føler seg på mange måter ensom og at livet er kjedelig. Men den siste dagen de tilbringer i parken skjer det noe som setter mannen ut av spill, helt uforberedt.

Det er 25 år igjen - et kvart århundre - til jeg er 62, og jeg er redd jeg en dag snart vil våkne opp og føle enda mindre enn jeg gjør nå. Jeg er nødt til å ta en prat med Elvira snart og fortelle henne hvor dette bærer.
s. 48
Dette er en sår historie om en mann i en slags krise. Han er glad i den lille familien sin, men han lurer på om han er glad nok i kona si til å leve med henne til de dør. Det er nok et eksistensielt spørsmål som det ikke er uvanlig å stille seg innimellom, og akkurat som i historien trenger vi nok alle en liten (eller stor) oppvekker innimellom.

Jeg liker veldig godt hvordan Henriksen formidler hovedpersonens tanker og følelser med få ord. Allikevel får leseren virkelig kjenne på den stemningen han setter i historiene sine. Og nettopp denne historien tok en vending jeg ikke hadde forutsett.


Novelle: 40/52
Hentet fra: Novellesamlingen Hjem til jul av Levi Henriksen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...