26.07.2011

52 noveller: Trosse av Lars Saabye Christensen

Livet må gå videre, og jeg fortsetter herved bokbloggingen.

Hovedpersonen i denne novellen, Andrea, er ei jente som trolig går på barnskolen. Hun er fasinert over Buffalo, en staut kar som jobber på passasjerbåten som hver dag legger til ved bryggen. Grunnen til hennes fasinasjon er hvordan han kaster trossene og fester de til pullerten på brygga. Og hvordan han senere løsner trossen fra og smetter den ombord igjen. Det ser så enkelt ut. Og Andrea vil bli som Buffalo når hun blir stor. Men hun kan ikke svømme. Derfor går hun på svømmekurs denne sommeren. Desverre er hun mer opptatt av Buffalo som skal legge til med båten, og å opponere mot moren, så hun fullfører ikke svømmekurset.

- Lærte du å svømme?
- Nesten.
   Buffalo lo og løsnet halvstikket.
 - Enten kan du svømme, Andrea. Eller så kan du ikke.
s. 69
Denne dagen er det noe som går galt for Buffalo når han skal løsne trossen og Andrea løper til for å hjelpe...

Dette er nok den beste novellen i denne samlingen. Jeg fikk litt frysninger når jeg leste avslutningen, for selv om jeg i etterkant kanskje kan tyde at den ville ende slik, så ble jeg overrasket.


Novelle: 22/52
Hentet fra: Novellesamlingen Den misunnelige frisøren av Lars Saabye Christensen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

1 kommentar:

Groskro sa...

Ja, livet må gå videre til tross for at det som har skjedd er helt uvirkelig. Så snart blogger jeg om bøker og håndarbeid igjen.

Novellesamlinger har jeg virkelig fått sansen for i år, og jeg har kikket mye inn på bloggen din om hva du anbefaler :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...