28.03.2011

52 noveller: Lullaby.Orlamonde.Han som aldri hadde sett havet av J. M. G. Le Clézio

3 fluer (les: noveller) i en smekk.

Lullaby
I denne novellen møter vi ungjenta Lullaby som en dag bestemmer seg for å slutte på skolen til fordel for å oppleve havet. Hun skriver brev til faren sin som bor langt unna, og så reiser hun ut til klippene og tar til seg alt det magisk havet har å by på.

Orlamonde
I denne novellen møter vi nok en ung jente som søker etter friheten fra savn, sorg og sykdom ved å gå til ruinene ved klippen mot havet. Samspillet mellom himmel og hav gir henne en følelse av samhørighet, men den varer ikke lenge.

Han som aldri hadde sett havet
Gutten rømmer fra internatskolen for å oppleve havet og blir sterkt fasinert av saltkrystallene som tørker på armene hans.

Jeg elsker at noen klarer å sette så fine ord på hvor fantastisk havet er! Jeg elsker havet, lukten av salt sjø, bølger og ikke minst sola som speiler seg i overflaten. Novellene er enkle og kortfattede, både i form og språklig sett, og er et godt stykke fra de beste novellene jeg har lest, men nettopp på grunn av min kjærlighet til hovedtemaet så trekker det litt opp. Og jeg er interessert i å lese mer av Le Clézio for jeg liker de gode, varme beskrivelsene av miljøet og den enkle fortellermåten.

Skal du lese bare en av disse, vil jeg anbefale Lullaby.


Novelle: 10 + 11 + 12/52
Hentet fra: Novellesamlingen Lullaby. Orlamonde. Han som aldri hadde sett havet av J. M. G. Le Clézio
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her
 


Terningkast 3
Utgitt: 1994
Forlag: Eide
Sider: 94
ISBN: 9788251404884

2 kommentarer:

Askeladden sa...

Jeg er jo oppvekst med havet så jeg har også en kjærlighet for havet:D. Jeg tror jeg må lese denne novellesamlingen.

Bai sa...

Eg har bare lese ein halv roman av LeClezio og den fallt ikkje i smak, men dette høyrest jo veldig lovande ut. Eg trur eg må gi han ein sjanse til.

Og ja, eg er også veldig glad i å lese om havet. Det beste er åpningen i Garmann og Worse. Eg saknar å ikkje bu ved havet, lenger.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...