24.02.2011

Beslutningsvegring av Benjamin Kunkel


"Dwight Wilmerding er 28 år og allerede rammet av midtlivskrise, og sliter med å ta beslutninger. Da han får tilbud om en medisin som skal kurere beslutningsvegringen takker han ja. Han ser på dette som en mulighet til et nytt liv og reiser til Sør-Amerika for å finne igjen en gammel flamme, Natasha. Men da han ankommer stedet klarer ikke Dwight å bestemme seg for om medisinen virker eller ikke."
Capris.no

Denne boken fikk jeg i posten (før jul en gang?) av snilleste Lotte :)

Kort fortalt er Dwight en ung mann som lider av sterk beslutningsvegring. Livet flyter forbi mens han ikke klarer å ta stilling til om han ønsker et forhold til den ene eller andre jenta, hva han vil jobbe med og hvordan han ønsker at fremtiden skal se ut. Men en dag kommer kameraten - og legestudenten - Dan ham til unnsetning. Han forklarer at Dwight lider av abulia - det medisinske ordet for besutningsvegring - og at ved å ta medisinen Abulinix vil han få hjelp til å bli en beslutningskraftig mann. Preparatet er selvsagt ikke legalisert ennå, det skal testes ut og Dwight får altså en boks med slike piller. Virkningen skal ikke tre i kraft før om 5-14 dager, så da reiser hovedpersonen til Ecuador for å oppsøke en gammel venninne for å finne ut av ting og tang.

Det er slett ikke umulig å kjenne seg litt igjen - alle lider vi av beslutningsvegring innimellom - men heldigvis ikke i så stor grad som hos hovedpersonen. Forfatteren skildrer godt det livet mange unge lever, med usikkerhet rundt fremtid, jobb, kjæreste osv, men jeg synes det kan bli litt ekstremt til tider. Og jeg skjønner at Abulinixen er ment som et humoristisk, ironisk rævspark til "ta-en-pille-så-blir-du-bra-samfunnet", men jeg brukte ærlig talt litt tid på å fordøye dette og bli enig i at det var ganske så tatt på kornet.


Språket er enkelt og fortellingen likeså, til tross for en del hopping fram og tilbake i tid. Jeg lo ikke, men jeg fikk med meg det humoristiske aspektet, så vel som den ironiserende tonen. Det ble allikevel ikke noen stor leseropplevelse, men hvis jeg ska anbefale den til noen, så tror jeg det må bli kanskje først og fremst til gutter (men også jenter!) i 20/30-årene.





Terningkast 3
Utgitt: 2008
Forlag: Bazar
Sider: 300
ISBN: 9788280871404

2 kommentarer:

fargemannen sa...

Hei!
Skikkelig kjekk blogg!
Har du eller noen andre lyst å være med å vinne en bok?
Besøk nettsiden http://bokforlaget.blogspot.com/ og delta i konkurransen!

Lotte sa...

Synd den ikke var så bra som du håpet, men men! Ble bare glad for å bli kvitt den jeg! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...