17.08.2010

The private lives of Pippa Lee av Rebecca Miller


"50 år gamle Pippa har brukt de siste 30 årene på å konsentrere seg om den mye eldre ektemannens behov. Hun har også oppdratt to selvstendige barn, Ben og Grace. Når ektemannen selger leiligheten deres for å flytte til et boligkompleks for pensjonister, blir Pippa med for mannens skyld. Pippa begynner imidlertid å gå i søvne, og hun blir nødt til å spørre seg hvorfor livet hennes har blitt som det har blitt. Svaret kan ligge i en vill ungdomstid, i affærer og utroskap og i ekteskapets trygghet."
(bokkilden.no)


I første del av denne romanen blir vi møtt av Pippa Lee som forteller om hverdagen i det lille boligkomplekset for pensjonister hvor hun befinner seg fordi mannen hennes har passert pensjonsalderen for lenge siden. Hun selv er knappe 50 år, og opplever en slags krise når det plutselig viser seg at hun går i søvne og er litt ute av sin normale tilstand. Deretter får vi høre om Pippas fortid. Om hennes oppvekst, om det spesielle forholdet hun har til moren og hvordan hun selv blir som mor. Om hennes rebelske tenår og hennes første møte med han som nå er hennes ektemann, Herb. Om sjalusi, vennskap, selvmord og jakten på egen identitet.

Oppvekst, mor/barn-relasjoner, "skrekken for å bli gammel" og "hva har jeg egentlig fått ut av livet mitt?" er noe de aller fleste kan kjenne seg igjen i, så det er absolutt en allmenngyldig bok, men den bærer preg av å være skrevet av og for kvinner.

Til tross for at det er en lettlest bok med et nokså godt språk, klarer jeg ikke helt å like den så godt som jeg har hørt at andre har gjort. Den blir for langdryg for meg, selv om det aldri er mangel på hendelser. Kanskje er det nettopp dette jaget som ikke fenger meg?

Pluss for slutten, men det hjelper nok ikke så mye på helhetsinntrykket.

Forøvrig ble boken filmatisert i fjor, men den kom aldri så langt som til det norske kinolerrett (så vidt jeg kan se). Og jeg har ingen umiddelbare planer om å se den, selv om jeg kanskje tror den er bedre på film enn som bok.
Terningkast 3
Utgitt: 2008
Forlag: Canongate
Sider: 220
ISBN: 9781847672452

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...