19.08.2010

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser



"Handlingen er lagt til begynnelsen av 1960-tallet. Erik er 14 år, moren hans ligger på sykehuset og skal dø, og Erik og storebroren Henry ferierer i en falleferdig sommerhytte som kalles Genesaret. Håndballspilleren Kanon-Berra er nettopp kommet hjem til Närke med Kim Novaks dobbeltgjenger, den vakre Ewa Kaludis. Alle blir forelsket i Ewa, selvsagt også Henry. Så kommer Kanon-Berra og spør etter Henry. Dette er en fortelling om vennskap, bristende barndom og "det forferdelige" i sommernatten."
(bokkilden.no)


Krim er som nevnt (til det kjedsommelige) ikke helt min sjanger, men jeg ga Håkan Nesser en sjanse i fjor, og det ga mersmak. Derfor falt valget på romanen Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö fordi jeg ikke ønsket å lese den hardbarkede (innbiller jeg meg ihvertfall at den er) krimen (to n'er?) om Van Veeteren som han kanskje er mest kjent for.

De første 150 sidene er egentlig mest en innledning til "Det Fruktansvärde" som skal skje en sommernatt, og det var faktisk disse sidene jeg likte best. Her blir vi kjent med Erik, storebroren Henry, Eriks kamerat Edmund og ikke minst Ewa Kaludis / Kim Novak, og jeg synes forfatteren har en fin, og lett tone. Han er god på å beskrive miljøet, men kanskje ennå bedre til å beskrive den unge guttens tanker, følelser og handlinger.

De siste 100 sidene dreier seg om "Det Fruktansvärde" og det blir et hopp i tid frem til at Erik er en voksen mann som er gift og har barn, og som ikke lenger er venn med Edmund. Krimgåten er ennå ikke løst, og hvis du forventer deg et klart svar på det, så tror jeg du blir skuffet. Jeg synes allikevel det fungerer som en grei slutt. Skulle imidlertid interessen blir for sterk kan man alltids lese "Sanningen i fallet Bertil Albertsson" (på knappe 60 sider) som Håkan Nesser skrev 10 år etter denne boken for at leserne skulle få løsningen på gåten.

Boka er filmatisert, og filmversjonen er ikke så verst. Litt annerledes enn boka, spesielt med tanke på oppbyggingen av historien og "løsningen" på krimgåten, men nettopp på grunn av dette kan filmen absolutt anbefales.

Terningkast 4
Utgitt: 2008
Forlag: Bonnier
Sider: 246
ISBN: 9789100122959

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...