07.05.2009

Litterære begivenheter i 1985


Via Ladybug, fant jeg Bokmanias utfordring om å finne ut hvilke litterære begivenheter som fant sted det året jeg ble født. 1985 er kanskje mest kjent for at Bobbysocks vant Melodi Grand Prix og Arne Treholt som ble dømt, men jammen fant jeg litt av hvert på den litterære fronten også.

Vilka spår lämnade mitt födelseår i litteraturen? Vilka böcker kom ut för första gången det året? Vilka författare föddes och vilka dog? Vem fick Nobelpriset?

Bokutgivelser i 1985:

Utland:
Innland:

Forfattere født i 1985:

Forfattere som døde i 1985:

Nobelprisvinner i litteratur 1985:


Nå burde jeg vel lese noe av disse forfatterne? ;) Orson Welles regnes kanskje ikke først og fremst som forfatter, men skrev jo manuset til Citizen Kane, så jeg tok han med. Italo Calvino står allerede på leselisten min, og André Bjerkes De dødes tjern virker litt interessant. Inger Hagerup har jeg jo lest en del dikt av oppover, og Elsa Morantes bøker har jeg hørt mye positivt om. Kjærlighet i koleraens tid er jo en klassiker som jeg også burde få med meg. Melissa Panarellos 100 tak med hårbørsten har jeg lest, men ellers var det vanskelig å finne forfattere født i 1985 altså! Kanskje vi er for unge og uerfarne enda :p



Jeg sender utfordringen videre til de som måtte ha lyst å ta den :)

1 kommentar:

Mari - Escape In A Book sa...

Det var da veldig så mange kjente forfattere som døde i 1985.

Jeg visste faktisk ikke at The Polar Express var en bok jeg. Lurer litt på om jeg burde være flau over det =O

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...