27.04.2009

Tematrio - Bøker om lesing

Ukens tematrio hos Lyran dreier seg om bøker om lesing, og nok en gang var det et litt vanskelig tema for min del (man kan jo begynne å lure på hva slags bøker jeg egentlig leser siden jeg alltid synes det er vanskelige temaer, hehe), men etter litt tenking og en viss kunstnerisk frihet har jeg en liten liste å presentere også i dag:

Berätta om tre favoritböcker som handlar (åtminstone i viss mån) om läsning!


1) Lesesirkelen av Elizabeth Noble - Denne boken leste jeg i fjor høst, og likte den ganske godt. Den handler om fem ganske forskjellige, engelske forstadskvinner. En gang i måneden møtes de for å diskutere bøker og drikke vin. Noen av dem er løselig forbundet med hverandre, andre står hverandre svært nær og betror hverandre alt. Boka er delt inn i 12 kapitler basert på månedene i et år og kjente bøker - mange gode lesetips med andre ord! (Min anmeldelse finner du her)

2) Matilda av Roald Dahl - Jeg måtte gjøre en liten vri på denne ukens tematrio, så jeg tok med denne boken som jeg ikke har lest, men sett på film - mange ganger. Den var lenge en av mine favorittfilmer når jeg var yngre, og handler om Matilda som har en dysfunksjonell familie og en ond rektor på skolen prøver å gjøre livet surt for henne. Heldigvis tar lærinnen seg av Matilda og ser henne for den (kunnskapstørste lesehesten) hun er.

3) Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon - Denne boken begynte jeg å lese for flere år siden, men av en eller annen grunn mistet jeg interessen og den har ligget brakk siden den gang. I sommer derimot er målet å få lest denne boken, så en liten vri på listen min blir det også her i og med at jeg bare har lest 100-150 sider. Det skal sies at jeg likte det jeg leste, men det faktum at jeg hadde kjøpt den på engelsk var kanskje det som tok knekken på meg (selv om jeg vanligvis liker å lese på engelsk også). Boka handler ihvertfall om Daniel finner en spennende bok i et gamelt antikvariat og denne boken forandrer livet hans.

9 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Morsom utfordring! Denne skal jeg kaste meg på i morgen. Vindens skygge må nok på min liste også, leser den nå faktisk, jeg har den/leser den på engelsk.

Stine Marie sa...

Så bra at du tar utfordringen! Husk å legge igjen en kommentar i bloggen til Lyran så flere kan kikke innom bloggen og se hvilke bøker du har valgt :)

Blir spennende å høre hva du synes om Vindens Skygge :)

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg skal komme med en tilbakemelding når jeg har lest den ferdig :) Tipper på at jeg ikke rekker å bli ferdig før mai, slutten av måneden er alltid litt hektisk på jobb og få rolige perioder til lesing.

Blir spennende å se hva du mener også når du starter på den igjen.

Jeg må spørre deg om en ting(hvis det er greit? =O), hvordan får du til liste hvor du kan legge inn bildet? Slik som du har under leser nå? Jeg satt å prøvde å finne ut av hvilken gadget man kunne bruke til det her en dag men fant ikke ut av det.

Lyrans Noblesser sa...

Lesesirkelen av Elizabeth Noble är en ny bekantskap för mig. Den verkar intressant :-)

Line sa...

Åh, vindens skygge er en av mine favorittbøker. Sååå fin! Du MÅ glede deg litt til den - jeg har sikkert lest den en fire ganger etter at jeg lånte den av Live i Singapore første gangen ;-)

Stine Marie sa...

Ladybug: Har svart deg på bloggen din :)

Lyran: Den kan anbefales! Ganske lett lektyre :)

Line: Jeg gleder meg til å lese den, ja! Og jeg tror du har god smak i bøker, så jeg stoler på at den er bra når du har lest den fire ganger ;)

Mari - Escape In A Book sa...

Supert! e-posten min er som følger: ladybug@bluezone.no

Mari - Escape In A Book sa...

Tusen takk for god hjelp! =) Jeg har fått det til.

Lille søster sa...

Flott tematrio!Har ikke lest Lesesirkelen, men har lyst.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...