02.03.2009

Bienes hemmelige liv - filmen

Foto: filmweb.no


Jeg leste - og forelsket meg i - Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd på stranda i fjor sommer. Jeg var derfor veldig spent på filmatiseringen av denne (jeg er generelt ganske skeptisk til filmatisering av bøker), men var innstilt på at jeg måtte få den med meg! Derfor ble det kinodate med Ingvild på fredag :)

Og det var en vellykket sådan! Et glass vin på Biskopen først, snop i hånda og en halvfull kinosal. Desverre var det et par jenter som ikke klarte å l være å fnise under store deler av filmen og det på de mest utenkelige plasser. F.eks. under begravelsen til May.. Vel, nok om det.

Filmen i seg selv var veldig bra! Den lignet mye på boka, og jeg kan ikke komme på noe som mangler. Skuespillerne gjorde en god jobb, og de klarte å få frem de følelsene jeg også satt med når jeg leste boka. Historien er på mange måter trist, men de har klart å putte inn litt humor også, og det synes jeg er positivt. Det blir ikke sånn overdrevet humoristisk, bare nok til å få frem et smil og en liten latter :)

Hvis jeg skal pirke på noe, så hadde jeg sett for meg August Boatwright som en eldre kvinne enn Queen Latifah, og T. Ray som mye mer slaskete og ustelt enn Paul Bettany. Men det har jo egentlig mer med min egen oppfatning av personene i boka å gjøre.

Denne skal definitivt med i DVD-samlingen når den kommer ut. Og det er sjelden jeg har lyst til å se en og samme film på kino flere ganger, men denne kunne jeg nok sett både 2 og 3 ganger til!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Lily:
If your favorite color is blue, why did you paint the house pink?
August: That was May's doing. When we went to the paint shop, she latched on to a color called, "Caribbean Pink." She said it made her feel like dancing a Spanish Flamenco. I personally thought it was the tackiest color I had ever seen, but I figured if it could lift May's heart, it was good enough to live in.
Lily: That was awfully nice of you.
August: Well, I don't know. Some things in life, like the color of a house, don't really matter. But lifting someone's heart? Now, that matters.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




P.S.: Jeg tar fremdeles veldig gjerne imot tips om romaner hvor handlingen tar plass i sørstatene!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg forsøkte å legge inn en kommentar i sted, men tror det ikke gikk. Så med fare for å gjenta meg selv: Jeg likte boka veldig godt, og gleder meg til å se filmen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...