03.02.2009

Babylon badlands av Levi Henriksen


"Tre kamerater, en gammel pickup, en reise tvers over det amerikanske kontinentet. Adam Edenstam er ferdig med Skogli, gamlelandet og livet bak et bussratt. Sammen med Håkon og Fats reiser han til det forjettede land: Amerika. Målet er en ny tilværelse, men de vet ikke hvor eller hvordan. Håkon og Fats finner noe, en sang, en mann, et sted. Adam treffer April, og stifter også bekjentskap med det andre Amerika, det farlige, mørke og trange Amerika. Men reiser han eller flykter han? Og hva har han egentlig forlatt? Og er det sant som de sier: Du kan ta mannen ut av Skogli, men aldri Skogli ut av mannen?"
(kilde: Bokkilden.no)


Kongsvinger er jo ikke et ukjent sted for meg (har slekt i nærheten), og jeg ser Adam Edenstam for meg - hovedpersonen i Babylon badlands - som en typisk mann fra distriktet. Litt traust, inneslutta og tafatt. (No offence!) Sammen med kameratene Håkon, Fats og Einar planlegger han å reise til O' Store Amerika for å søke lykken, men Einar melder frafall dagen de skal reise. Dette stopper ikke de tre andre kameratene og de begir seg ut på en reise som får både fysiske og psykiske konsekvenser.

Boka begynner bra, men den tar seg aldri så opp at jeg ikke kan legge de vekk for en stund. Nettopp derfor har det tatt meg litt lang tid å lese denne (pluss alt skolearbeidet og eksamensmaset selvsagt). Levi Henriksens språk er vel og bra, og innimellom glimter han til med setninger som gir historien et lite byks, men desverre taper det seg etterhvert som man nærmer seg slutten av boka. Det hele blir litt urealistisk og slett ikke sånn jeg så for meg at det skulle ende. De reiste jo med et romantisert bilde av Amerika, men det viser seg at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik.

Jeg tror det kunne vært gjort mye mer ut av en slik roadtrip-bok, ble litt skuffa og lar Levi Henriksens litteratur ligge - selv om f.eks. Snø vil falle over snø som har falt har fått gode kritikker..
Terningkast: 4

Utgitt: 2006
Forlag: Gyldendal
Sider: 395
ISBN: 9788205361065

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...