01.07.2014

Utsikten fra Castle Rock av Alice Munro

"Utsikten fra Castle Rock byr på to grupper noveller, og begge rommer stoff som ligger uvanlig nær Alice Munros egen slekt og historie. Den første er knyttet til forfedrenes historie. De kom fra Skottland, og flere av fortellingene omhandler deres reise til «den nye verden» . og hvordan de til slutt havnet i Canada. I den andre gruppen finner vi historiene som ligger tettest på Munros egen oppvekst, på en gård i Ontario, Canada. Her er gjenkjennelige 'munroske' motiver: klasseforskjeller, kjærlighet, ekteskap, kampen for hverdagen og ønsket om noe som ligger bortenfor horisonten."


Helt siden første gang jeg leste noe av Alice Munro har hun vært en stor favoritt, og jeg var aldri i tvil om at jeg måtte lese ALT denne damen har forfattet. Og foreløpig har jeg lest Rømlingen, Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse, ekteskap og For mye lykke. Flere står på vent i bokhylla, og denne gangen var det den delvis selvbiografiske novellesamlingen Utsikten fra Castle Rock som skulle til pers.

I første halvdel av boka har Munro skrevet noveller som omhandler hennes forfedres liv i Skottland og deres reise til Canada og det nye livet der. Og jeg må ærlig innrømme at her ble jeg skuffet. Jeg fikk liksom ikke noe grep på historiene, og det var mange karakterer og hendelser å holde rede på for å kunne følge den røde tråden.

I andre halvdel møter vi karakterer og historier som har likhetstrekk med Munros egen oppvekst, f.eks. de store forskjellene mellom rik og fattig. Heller ikke i denne delen klarer jeg helt å henge med, men det er en betydelig bedre del av boka allikevel. Jeg kjenner igjen Munros stil, i motsetning til i den første halvdelen.

Så dette ble desverre en skuffelse for meg, men jeg tror kanskje at jeg må ta noe av skylden selv for novellesamlingen ble lest over ganske lang tid (den fenget ikke nok til å bli slukt på et par kvelder) og det skaper kanskje for lite kontinuitet. Men Munro er fremdeles en favoritt og jeg gleder meg til det blir på tide å lese de andre samlingene hennes som står i bokhylla og venter.

 Terningkast 3


Utgitt: 2009
Forlag: Gyldendal

Sider: 313
ISBN:
9788205395169


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...