08.11.2011

Med hånden på hjertet av Vigdis Hjorth


"Etter en dramatisk familiemiddag rømmer Frøydis Helle hjemmefra og begynner på forberedende i Bergen. Her er det at Handelshøyskolestudent Harald Ekres blikk rammer henne i bilspeilet. Ved neste møte står hun inni en lodenfrakk i høyskolens garderobe og stirrer med hamrende hjerte på at han blåser liv i vennen hennes med munn-til-munn metoden."
Capris.no


Helt siden første gangen jeg leste noe av Vigdis Hjorth - Fordeler og ulemper ved å være til - har jeg benevnet henne som en av mine store favoritter innen norsk litteratur. Egentlig er det litt ulikt hva jeg vanligvis liker for Hjorth skriver mye "utenomprat" som jeg ofte mener at bøkene klarer seg uten. Men det pleier å fungere fint i hennes romaner.

Hovedpersonen Frøydis starter studentlivet i Bergen som en ensom person, men hun blir etterhvert kjent med både en og to og tre gutter som hun knytter spesielle bånd med. Målet hennes derimot er Harald Ekre, student på Handelshøgskolen, og slett ikke singel. Historien dreier seg så om Frøydis, ung og fremadstormende, men også litt usikker, om hennes leting etter seg selv, så vel som kjærligheten.

Til tider opplever jeg Frøydis som en smule slitsom og ukritisk, men gjennom tilbakeblikk på samtaler hun har hatt med moren sin, om sin tante Hanna, lærer leseren å kjenne hennes personlighet og hennes bakgrunn.
 
Og så er det gøy å selv mimre tilbake til studietiden i Bergen mens man leser denne romanen :)
Terningkast 4
Utgitt: 2009
Forlag: CappelenDamm
Sider: 224
ISBN: 9788202309732

1 kommentar:

Kasiopeiia sa...

Hm, kanskje noe for en student i Bergen ja?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...