05.06.2009

F for Fredrik av Fredrik Stave


"Bloggen startet som en motvekt mot rykter, men endte opp som en fortelling om meg, og min nye hverdag. Her kan andre få vite om greiene som ville ta over livet mitt, men som ble tatt over av meg. Fra første stund så jeg det positive i situasjonen, og det har vært det som holdt meg og mine oppe."
(Kilde: http://www.fredrikstave.blogspot.com)



Fredriks historie starter om morgenen tirsdag 12. desember 2006 da han følte seg utslitt i beina. Han går på skolen, men klarer ikke å konsentrere seg, og etter en natt hvor han ligger og vrir seg får han legetime dagen etter. De fant ut at det var noe som presset på en nerve i ryggen slik at smertene strålte ned i beina. Etter noen dager avtar smertene, men natt til 23. desember begynner han å blø neseblod. På legevakten tamponerer de nesen hans og sender han hjem, og de kan feire julen. Romjulen blir derimot strevsom og han havner på sykehus i Tromsø hvor det 5. januar 2007 blir konstatert at han har en krefttype som heter sarkomer.

Fredrik er bare 17 år når han får diagnosen, men han fremstår som en reflektert og moden ungdom. Han skriver på en livlig måte, men er ikke redd for å skrive om det som er vondt og vanskelig, og om de følelsene han sitter inne med. Naturligvis deler han ikke alt i en blogg som hele verden kan lese, så i slutten av boken er det skrevet et lite kapittel som heter "Mellom linjene" og både Sofie (Fredriks ekskjæreste) og Maya (Fredriks kjæreste) kommer med noen ord om Fredrik.

I tillegg er noen av kommentarene fra hvert innlegg tatt med i boken, og det viser hvor utrolig stort inntrykk Fredrik har gjort på folk. Han omtales som en helt, et forbilde. Han får støtte fra venner, familie, kjæreste og ukjente mennesker, og det er herlig å se hvor gode mennesker kan være med hverandre. Fredrik inspirerer til å gjøre noe ut av livet sitt, han inspirer til å ikke sitte på rumpa og vente på at noe skal skje. Han er en fighter.

Jeg har sagt det opptil flere ganger før, men jeg sier det igjen; det er gull verdtfor helsepersonell å lese slike pasienthistorier. Og det er alltid kjekt å høre at pasienter og pårørende har hatt positive møter med de som jobber på sykehuset. Det inspirerer meg til å gjøre en god jobb, og en videreutdanning i onkologi er veldig fristende.

Jeg anbefaler alle å gå inn på Fredriks blogg og lese den, og boka er også å anbefale på det sterkeste! Overskuddet går til kreftsyk ungdom og skolekorpset som Fredrik har vært med i.

Og ja, naturligvis trillet tårene opptil flere ganger.

Terningkast 5

Utgitt: 2008
Av: Fredrik Staves familie i samarbeid med God Strek AS
Sider: 198
ISBN: 9788291984124

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...